Friday 4 April 2014

2014 TOKYO & OSAKA BHG. 02 (Tokyo)

Mac 2014

JAPAN (5th Visit)
Tokyo, Mount Fuji, Kyoto & Osaka

Bahagian 2 : Tokyo (1)
TOKYO CITY TOUR

HARI KEDUA

Part 2 : Tiba di Narita

Pesawat kami tiba di Narita pada pukul 7.20 pagi. Pendaratan di Narita juga berlangsung dengan cukup lancar dan baik sekali sehingga Mat Salleh yang duduk di sebelah kami bertepuk tangan. Nampaknya ada juga orang lain selain Myself yang takut naik kapal terbang. Anyway, Bravo Malaysia Airlines! Pilot anda memang hebat!

Setibanya di Airport Narita, perkara pertama yang dilakukan ialah menghantar pesanan menerusi telefon kepada keluarga dan rakan-rakan di Malaysia untuk memberitahu yang kami telah selamat sampai di Jepun. Maklumlah, berita kehilangan pesawat MH370 masih hangat, jadi ramai yang risau bila ada keluarga dan rakan-rakan menaiki kapalterbang pada masa-masa ini.

Pada masa dulu, telefon dari Malaysia tidak boleh digunakan di Jepun kerana sistem yang digunakan berbeza. Kalau nak menghubungi keluarga dan rakan-rakan di Malaysia perlu menggunakan telefon awam yang mempunyai perkhidmatan talian antarabangsa atau kita perlu menyewa telefon bimbit yang menggunakan sistem Jepun di Airport. Mujur juga sekarang ni dah ada smartphone. Smartphone yang dilengkapi dengan perkhidmatan 3G boleh digunakan di Jepun tanpa sebarang masalah.

Ketibaan di Narita Airport.
Lapangan Terbang Narita adalah antara lapangan terbang paling sibuk di dunia.
Tidak seperti dahulu, pelancong dari Malaysia tidak perlu lagi memohon visa lebih awal dari Kedutaan Jepun untuk masuk ke negara ini. Rakyat Malaysia kini boleh mendapatkan Visa On Arrival yang hanya dilekatkan di passport kita sewaktu melalui pemeriksaan imigresen.

Husband bergambar dengan Tour Leader kami, En Zadil di tempat Tuntutan Bagasi
Sedang leka mengambil gambar di Tempat Tuntutan Bagasi ini, kami dihampiri oleh seorang pegawai sekuriti airport. Rupa-rupanya kawasan ini adalah tempat larangan mengambil gambar. Sorry!!
Kaunter perkhidmatan Airport Limousine di Narita. Walaupun namanya Limousine, ia sebenarnya adalah perkhidmatan bas shuttle ke beberapa buah hotel terkemuka di Tokyo. Myself pernah menggunakan perkhidmatan Airport Limousine ini ketika datang ke Jepun atas urusan kerja dahulu.
Perkhidmatan bas Airport Limousine
Cuaca sejuk dengan suhu 11 darjah Celcius menggamit kami di Narita. Cuaca juga semakin sejuk dengan hujan yang mencurah di luar sana.

Disebabkan ada 5 rombongan anjuran Apple Holidays yang tiba serentak di sini, berderet-deret bas menunggu kami di luar Airport. Tapi dalam 5 rombongan tersebut, hanya kami sahaja yang merupakan kumpulan Muslim.

Dalam Tour Bus di Narita Airport
Tourist Guide kami sepanjang percutian ini adalah Wan Abdul Aziz, seorang rakyat Malaysia yang telah bermastautin selama 15 tahun di negara Jepun. Dia sangat fasih berbahasa Jepun dan sebenarnya tinggal di Sapporo yang terletak di Pulau Hokkaido di utara Jepun. Wan sering berulang-alik ke Tokyo untuk berkhidmat sebagai Tourist Guide kepada kumpulan pelancong Muslim yang berkunjung ke Jepun, bukan sahaja dari Malaysia malah juga dari Indonesia.

Tourist Guide kami di Tokyo - Wan Abdul Aziz

Part 3: Asakusa Temple

Satu kemestian bagi pelancong ke Tokyo adalah melawat ke Asakusa Temple. Perjalanan dari Airport Narita ke sana adalah selama kira-kira 2 jam. Perjalanan kami ke sana agak terganggu disebabkan hujan lebat yang turun sepanjang hari.

Hujan turun dengan lebat sepanjang hari pertama kami tiba di Jepun.
Kami juga diberitahu bahawa seperti di Malaysia, ketika itu juga adalah musim cuti sekolah di Jepun.

Sepanjang percutian kami di Jepun, kami sentiasa berdepan dengan kesesakan jalan raya kerana orang-orang tempatan juga turut berkunjung ke tempat-tempat tarikan pelancong yang kami kunjungi sempena musim cuti sekolah.
Wan sentiasa membawa bendera ikan koi ini untuk memudahkan pergerakan kami secara berkumpulan.
Hampir semua jalan yang kami lalui nampaknya sedang mengalami kesesakan.
Walaupun ketika itu Musim Bunga, kami tak nampak pun sebarang bunga yang menarik sepanjang perjalanan. Yang jelas cuma bangunan-bangunan pencakar langit yang memenuhi pusat bandar Tokyo.

Pemandangan bandaraya Tokyo di dalam hujan
Satu lagi pemandangan sewaktu bas merentasi pusat bandar Tokyo
Disebabkan rombongan kami adalah Muslim Tour, kami tak menghabiskan masa yang lama di Asakusa Temple seperti dalam lawatan-lawatan kami yang terdahulu. Masa yang diberi cuma 45 minit, sekadar cukup untuk melihat suasana di sekitar Temple. Hujan lebat juga sangat membataskan pergerakan kami.

Berjalan masuk ke perkarangan Asakusa Temple menerusi Nitenmon Gate
Jika dalam kunjungan dulu Temple ini penuh sesak, ia kelihatan sunyi sekali pada masa itu kerana hujan lebat.
Pintu masuk ke bangunan utama Asakusa Temple
Tempat penganut Buddha membersihkan diri sebelum masuk ke dalam Temple
Pokok Sakura di Asakusa Temple ini masih belum berbunga lagi disebabkan cuaca di sini belum cukup panas.
Suasana di depan bangunan utama Asakusa Temple setelah hujan sedikit reda.
Disebabkan masa yang diberi juga sangat terhad, kami tak berpeluang membeli-belah di Nakamise Street yang terletak di sebelah Temple. Kami pernah bershopping sakan di sini dalam kunjungan terdahulu dan kedai-kedai di sini memang sangat menarik. Oleh yang demikian, kami agak bersimpati dengan ahli rombongan yang pertama kali berkunjung ke sini kerana tak berkesempatan bershopping di sini.

Nakamise Street yang terletak bersebelahan Asakusa Temple
Antara kraftangan yang dijual di Nakamise Street
Tanglung besar di Nitenmon Gate di mana kami diminta berkumpul setelah tamat tempoh lawatan untuk dibawa ke destinasi seterusnya
Disebabkan kawasan Temple sesak dengan ramai pengunjung, bas kami terpaksa parking agak jauh dari situ. Dalam perjalanan untuk mendapatkan bas, kami dapat melihat bangunan Tokyo Skytree yang mempunyai rekabentuk yang sangat unik.

Pemandangan bangunan Tokyo Skytree sewaktu berjalan kaki mendapatkan bas. Bangunan ini adalah sebuah menara telekomunikasi yang terletak tidak jauh dari Asakusa Temple.

Part 4: Ginza

RESTORAN HOKKAIDO

Destinasi kami seterusnya ialah Ginza yang merupakan pusat membeli-belah mewah di bandaraya Tokyo. Setibanya di sana, kami dibawa ke sebuah restoran Jepun yang bernama Hokkaido untuk makan tengahari.

Restoran Hokkaido terletak di tingkat 5 bangunan kaca ini.
Pemandangan di hadapan bangunan yang menempatkan Restoran Hokkaido
Pemandangan di dalam Restoran Hokkaido
Pemandangan bandaraya Tokyo dari Restoran Hokkaido
Bergambar di pintu masuk ke Restoran Hokkaido

BERSIAR-SIAR DI GINZA

Selepas makan, kami diberi masa untuk bersiar-siar dan membeli-belah di jalan utama Ginza. Jalan ini dipenuhi pelbagai butik mewah dengan jenama-jenama yang terkenal di seluruh dunia.

Pemandangan di kawasan Ginza
Ini adalah pondok polis yang dinamakan Koban. Walaupun Jepun mempunyai kadar jenayah yang rendah, pondok-pondok Koban ini banyak terdapat di serata tempat di bandaraya-bandaraya Jepun. Rekabentuk Koban ini juga selalunya unik dan menarik.
Salah sebuah laluan masuk ke stesen keretapi Ginza yang terletak di bawah tanah.
Suhu ketika ini 12 darjah Celcius dan berangin. Sangat sejuk sekali!
Bergambar lagi di signboard ini seperti yang pernah dibuat dalam lawatan terdahulu.
Butik Louis Vuitton di Ginza
Butik Cartier
Sebuah bangunan yang menarik di Ginza
Sewaktu di Ginza juga, kami berkesempatan menyaksikan sebuah parking automatik yang terletak di dalam sebuah bangunan di sini.

Pemandu kereta akan memandu masuk ke bangunan ini untuk parking kereta. Selepas beliau menekan butang di tepi pintu lif, turntable di bawah kereta ini akan berpusing secara automatik menghala ke pintu lif.
Selepas pintu lif dibuka, pemandu ini memandu keretanya masuk ke dalam lif dan keluar dari kereta tersebut. Selepas pintu lif ditutup, kereta akan diangkut secara automatik ke ruang parking di dalam bangunan ini.

Part 5: Tokyo Mosque

Kami kemudian dibawa berkunjung ke Masjid Tokyo yang terletak berhampiran kawasan Shinjuku untuk menunaikan solat jamak Zohor dan Asar. Bagi Myself, ini adalah kali pertama berkunjung ke sebuah masjid di Jepun.

IMPERIAL PALACE

Dalam perjalanan ke Tokyo Mosque, kami melintasi kawasan Imperial Palace. Bas tidak berhenti di sini, jadi kami hanya menikmati keindahan sebahagian taman Imperial Palace dari atas bas.

Pemandangan indah taman luar Imperial Palace
Pelawat yang berkunjung ke taman Imperial Palace. Hanya sebahagian kecil sahaja taman ini yang dibuka untuk lawatan umum.

MASJID TOKYO

Masjid Tokyo dibina atas sumbangan kewangan dari masyarakat Islam di Tokyo. Pada mulanya, sumbangan-sumbangan ini datang dari para pelajar Islam di Tokyo. Kemudian, sumbangan lebih besar bagi pembinaannya datang dari Kerajaan Turki. Maka tidak hairanlah jika senibina Masjid ini bercirikan senibina Turki.

Pemandangan di luar Masjid Tokyo. Untuk masuk ke dalam masjid, kita perlu menaiki tangga marmar di sebelah kanan gambar ini.

Senibina masjid ini bercirikan Turki kerana penyumbang terbesar bagi pembinaannya adalah dari Kerajaan Turki
Pemandangan di dalam masjid
Ruang solat wanitanya kecil dan terletak di tingkat atas

Part 6: Restoran Maharaja

Matahari di Tokyo terbenam sekitar pukul 6 petang sewaktu kami berada di sana. Selepas semua ahli rombongan selesai bersolat di Masjid Tokyo, kami dibawa kembali ke Ginza untuk makan malam.

Dalam perjalanan ke Ginza, bas kami berselisih dengan sebuah lori yang sarat membawa sisa-sisa ikan. Kami diberitahu sisa ikan ini berasal dari Tsukiji Market, sebuah pasar borong makanan laut yang terletak berhampiran. Sisa ikan ini akan diproses untuk dijadikan baja.

Berselisih dengan lori yang membawa sisa-sisa ikan dari Pasar Tsukiji berhampiran.
Pemandangan malam di Ginza berbeza dengan pemandangan di sebelah siang. Ketika kami tiba, jam menunjukkan hampir pukul 8 malam, tetapi kedai-kedai di sini telah mula ditutup dan menamatkan perniagaan masing-masing.

Kami diberitahu butik-butik di Ginza ini lebih merupakan "Show Boutique". Kerana itulah waktu perniagaannya singkat berbanding kedai biasa. Jika anda boleh membuka butik di Ginza, ia memberi gambaran bahawa barangan anda adalah barangan mewah yang berkualiti tinggi.

Pemandangan malam di Ginza
Makan malam kami disediakan di sebuah restoran India yang bernama Restoran Maharaja. Roti Nan dan kari yang disediakan sangat enak dan menyelerakan.

Pemandangan di pintu masuk ke Restoran Maharaja di Ginza
Restoran ini mempunyai sijil pengiktirafan Halal dari sebuah pertubuhan Islam di Jepun.
Pemandangan di dalam restoran
Sajian makan malam kami
Kami diberitahu sebenarnya terdapat 3 buah restoran makanan Malaysia di Tokyo. Namun demikian, kesemuanya bersaiz kecil dan tak dapat menampung bilangan ahli kumpulan yang ramai seperti kumpulan kami. Kerana itulah Apple Holidays tidak dapat membawa kami makan di sana.

TOKYO DOME HOTEL

Selepas makan, kami dibawa ke hotel penginapan kami yang bernama Tokyo Dome Hotel untuk beristirahat.

Ketibaan di Tokyo Dome Hotel
Sewaktu menunggu Tour Leader dan Tourist Guide menguruskan penginapan kami, sebuah lagi rombongan Apple Holidays tiba untuk turut menginap di sini.

Rombongan Apple Holidays yang lain tiba di hotel.
Disebabkan bangunan hotel ini setinggi 45 tingkat, ada lif khusus yang disediakan untuk ke tingkat-tingkat tertentu. Disebabkan kami tak faham bahasa Jepun dan sukar berkomunikasi dengan pekerja hotel, kami dan beberapa ahli rombongan lain tersilap menaiki lif menyebabkan kami terpaksa naik sehingga ke tingkat 45 di mana satu upacara perkahwinan sedang diadakan.

Kami kemudiannya dibantu oleh beberapa tetamu majlis tersebut untuk menukar lif di tingkat 30 untuk ke bilik penginapan kami yang terletak di tingkat 33. Mereka juga tak pandai berbahasa Inggeris, tapi kami masih boleh berkomunikasi menggunakan bahasa ayam dan itik.

Pemandangan bandaraya Tokyo di waktu malam dari bilik hotel kami yang terletak di tingkat 33.
Oleh kerana hotel ini bertaraf 5 bintang, biliknya sangat cantik dan selesa. Selepas bersolat, kami tak dapat lagi menahan rasa letih selepas tidak tidur dengan sempurna hampir 2 hari. Terus saja tertidur di atas katil hotel ini yang cukup empuk...