Saturday 23 November 1996

Mac 1996

SOUTHERN THAILAND
Haadyai & Songkhla

Perjalanan "oversea" kedua adalah ke Haadyai dan Songkhla yang terletak di Selatan Thailand pada bulan Mac 1996. Seperti lawatan ke Medan, kami mengikut rombongan yang diatur oleh "orang kampung" (rakan-rakan Emak dan Ayah).

Lawatan ini adalah selama 3 Hari/2 Malam dengan menaiki bas persiaran. Tempat berkumpul yang ditetapkan adalah Stesen Keretapi Batu Gajah. Dari sana, bas persiaran yang diatur oleh agensi pelancongan bertolak sewaktu hampir tengah malam menuju ke Thailand.

Part 1 : Haadyai

DARI BATU GAJAH KE HAADYAI

Jadual perjalanan yang diatur oleh agensi pelancongan sangat perfect. Bas kami tiba di sempadan Malaysia - Thailand yang terletak di bandar Changloon, Kedah pada pukul 7 pagi, tidak lama selepas pintu sempadan dibuka.

Sempadan Malaysia - Thailand
Selepas melalui pemeriksaan imigresen, bas meneruskan perjalanan ke Haadyai. Seorang pemandu pelancong Thailand menunggu dan naik bas bersama kami selepas melepasi sempadan.

Destinasi pertama lawatan adalah Temple of the Reclining Buddha di Haadyai.

Temple of Reclining Buddha
Mengikut ceritanya, patung Buddha di temple ni ada hati dan jantung yang diukir dalam badannya. Tapi tak tahulah kebenarannya.

Oleh kerana kedatangan kami hanya sekadar melihat, kami tak spend masa yang lama di sini. Terus saja ke bandar Haadyai disebabkan tujuan kedatangan rombongan adalah untuk bershopping.

Pemandangan di Bandar Haadyai
Di Haadyai ada banyak tempat-tempat shopping macam ni.
Malam itu kami menginap di Hotel Regency, Haadyai. Disebabkan makan malam tak masuk dalam pakej, kami terpaksa mencari makan sendiri. Tapi makanan halal sangat mudah didapati di Haadyai.

Part 2 : Songkhla

Esoknya, lawatan ke bandar Songkhla yang terletak di tepi Teluk Siam. Di pantai Songkhla, ada patung mermaid tapi tak tahu apa cerita di sebalik patung mermaid ni.

Patung mermaid di Pantai Songkhla.
Sesuatu yang diperhatikan di Pantai Songkhla ni, lautnya macam tak ada ombak. Mungkin sebab terlindung dari tiupan angin kot.

Selepas meninggalkan Pantai Songkhla, kami naik bas balik ke Malaysia. Tengah jalan sebelum meninggalkan Thailand, singgah dulu di Cashew Nut Factory untuk shopping gajus.

Kemudian bermulalah perjalanan bas yang panjang balik ke Batu Gajah. Nasib baiklah masa tu dah ada PLUS Highway.